Iedereen van een lokaal bandje tot U2 moet voor een show een soundcheck doen. Een goeie soundcheck zorgt ervoor dat je optreden goed gaat en toch zie ik veel bands die een hele slechte soundcheck doen. Soundchecken is iets wat je gaande weg leert wanneer je in een band zit, maar is een goeie indicatie van hoe professioneel je band is. Volg deze stappen en soundcheck als een pro!

VOORBEREIDING

RIDER

Wanneer je optreden bevestigd is stuur je een stage plot, een technische rider en een lichtplan naar de venue. Van te voren zoveel mogelijk doorgeven voorkomt verrassingen en geeft een technicus de mogelijkheid om zich voor te bereiden. Dit is wat er in moet staan:

Stage Plot
Hoe komt het podium er straks uit te zien?

  • Wie de muzikanten zijn die straks op het podium staan.
  • Wat hun telefoonnummers zijn. Een technici wil soms specifieke dingen weten en een telefoonnummer maakt dat makkelijker.
  • Hoe jullie het podium inrichten. Maak een tekening van hoe het podium er uit komt te zien, vanuit de positie van de geluidsman ofwel de FOH; Front of House.

Lichtplan

  • Geef aan wat je graag zou willen wat betreft sfeer. Geef een indicatie van de sfeer van het concert. Is het een intieme setting met liefdesliedjes dan weet een lichttechnicus wel wat hij hiermee moet.
  • Weet je heel goed wat je wil? Schrijf het dan per nummer op. Spot op de zangeres, alleen blauw, helemaal uit, rood met een spot op de pianist, noem maar op. Wees weer realistisch, geen hologrammen en 10 x 10 LED-schermen.

Technische rider
Schrijf op wat elk instrument nodig heeft van het podium. Dit houdt in:

  • Microfoons. Wees specifiek; doe onderzoek naar wat gangbaar is als je dat niet weet. Wees realistisch; vraag niet om hele zeldzame microfoons uit de tweede wereldoorlog omdat je op een blog gelezen hebt dat die te gek klinken. Grote theaters hebben veel in huis, kleine poppodia iets minder. Roei met de riemen die je krijgt.
  • Stroompunten. Schrijf op hoeveel stroom iedereen nodig heeft op het podium. Of neem je eigen stekkerblok mee.
  • Monitors. Hoeveel moeten er staan? In het ideale geval kan ieder bandlid een eigen monitor en monitorgroep krijgen. Een monitorgroep is een uniek kanaal waarop je kan bepalen wat je op monitor wil hebben. Soms heb je wel een eigen monitor maar moet je een groep delen.
  • DI’s. Keyboards, akoestische gitaren en sommige andere instrumenten hebben een DI nodig.

GEAR

  • Ga er van uit dat je altijd verantwoordelijk bent voor je eigen geluid. Dus neem je eigen instrument, kabels, batterijen, pedalen, versterker, tape, sustainpedalen en stands mee. Als je graag door een specifieke microfoon zingt, koop deze dan en neem deze altijd mee. Wat ik al zei, grote theaters hebben veel in huis maar kleine podia niet.
  • Zorg dat alles het doet! Geen krakende kabels, lege batterijen, kapotte adapters etc.
  • Label je spullen zodat je ze weer terug kan vinden op een donker podium. Handig wanneer je een snelle change over moet doen. Een wit stukje tape met je naam er op werkt prima.

 

AANKOMST

WEES OP TIJD

En als je dat niet bent, bel dan even naar het theater of podium waar je speelt. Het kan natuurlijk zijn dat je in de file staat maar geef het door.

NAMEN

Als je binnenkomt stel jezelf dan voor aan iedereen van de venue. De stagemaster, geluidsman, lichtman. Wees aardig, zeg dat je het leuk vind om er te zijn, excuseer je als je later bent, etc. Goeie eerste indrukken zijn belangrijk. En onthoud iedereens naam! Je wil later niet de geluidsman aanspreken met ‘dinges’, ‘geluidsman’ of ‘Bob? Rob? Ron? Oh ja, Bart’.

OPBOUWEN

  • Vraag waar je de instrumenten neer kan zetten. Als de technici nog aan het opbouwen zijn is het handig om spullen even in een hoek neer te zetten.
  • Neem met de geluidsman de rider door. Controleer of alles aanwezig is wat je nodig hebt en mochten er dingen anders moeten, overleg dan wat de beste oplossing is.
  • Vraag waar de lege hoezen opgeborgen kunnen worden. Vaak in de coulissen of achter het podium.
  • Pak je instrumenten alvast uit, bouw het drumstel al op zover mogelijk, stem je gitaren, ruim je hoezen op. Dit zorgt ervoor dat wanneer alle kabels liggen en alles klaar staat zoals het op de rider staat, jullie zo snel mogelijk klaar staan om te soundchecken.

SOUNDCHECK

VOLGORDE

De geluidsman bepaalt de volgorde van de soundcheck. Meestal komt het neer op deze volgorde:

  • Drums
  • Bas
  • Gitaar
  • Keyboard en piano
  • Samples en andere electronica
  • Lead vocals
  • Backing vocals

SPEAK WHEN SPOKEN TO

Speel niet wanneer het niet jouw beurt is om te soundchecken. Niks doen is heel moeilijk, zeker met een instrument in je handen. Maar het getuigt van ervaring, professionaliteit en respect dat je stil bent wanneer iemand anders zijn of haar geluid zo goed mogelijk probeert te krijgen.

JOUW BEURT

Speel de partijen met de gear, de sound en het volume dat je tijdens de show ook gaat doen. Wat is het hardste en wat is het zachtste? Speel een paar chorussen uit jullie repertoire en laat alle effecten en gitaren of keyboards die je gebruikt voorbij komen.

MONITORS

Als iedereen zijn geluid gecheckt heeft zal de geluidsman een rondje doen om te vragen wat iedereen op zijn monitor wil hebben. Vraag hierbij alleen wat je echt nodig hebt om goed te kunnen spelen. Hoe minder geluid er op het podium is, des te beter kan de geluidsman het in de zaal laten klinken. Voor mij als bassist: kick en hi-hat voor het ritme, gitaar en piano voor de harmonie en akkoorden, lead vocal om te horen waar we zijn in het liedje en dat is het. Speel daarna met de band een paar verschillende nummers om te checken of alles het doet en iedereen zichzelf kan horen. Gebaar naar de geluidsman wat je harder en zachter op je monitor wil hebben: wijs naar het instrument, wijs naar monitor, wijs omhoog of omlaag. Goed? Duim omhoog!

TOTALE BAND

Speel met de gehele band een paar nummers uit de show. Speel de eerste, speel de laatste, speel de hardste en speel de zachtste. Iedereen van de band kan even de zaal inlopen om te luisteren naar het zaalgeluid en eventuele eigenaardigheden.

RESPECT

Technici maken lange dagen. Ze zijn als eerste aanwezig en gaan als laatste naar huis. Dus wees geduldig en respectvol. Ze zijn namelijk de mensen die er voor zorgen dat jouw band zo goed mogelijk klinkt. Je werkt voor één avond samen en je kent elkaar niet, dus zorg ervoor dat je open en duidelijk naar elkaar bent.

NA DE SHOW

BEDANK DE CREW EN DE VENUE

Vraag in het laatste applaus een extra applaus voor de technici. Loop na de show ook even naar ze toe om ze te bedanken voor hun werk. Ook al was het misschien een haastig festival-optreden waarbij het geluid niet altijd perfect was. Bedank het podium of het theater voor de uitnodiging om er te mogen spelen.

OPRUIMEN

Zodra je van het podium bent en de zaal leeg loopt, is het prima om even in de kleedkamer na te praten of om merchandise en cd’s te gaan verkopen. Maar zorg ervoor dat er een paar mensen uit de band de spullen zo snel mogelijk beginnen op te ruimen. De technici van het huis zullen hun monitors, kabels en lichten willen opruimen dus zorg ervoor dat je spullen niet in de weg liggen. Ruim elkaars spullen op. Haal iedereens hoezen uit de kleedkamer of coulissen. Met snel opruimen doe je de crew een plezier, maar in het geval van een festival ook de band die na jullie speelt en de festivalorganisatie die alles op tijd wil laten lopen.


Als je een professionele muzikant of band wil worden moet je leren hoe je een professionele ervaring neerzet. Alles van hoe je uitlaadt tot aan hoe je na een show weer inlaadt is deel van het process. Wanneer je dit efficient, respectvol en professioneel doet zal dit je onderscheiden van een heleboel andere bands en wordt je onthouden door de venues als een band die weet wat ze doen. Doe dit in combinatie met een goeie show en je mag overal terugkomen.
Wanneer je jezelf op bovenstaande wijze hebt voorbereid dan help je je manager en/of boeker enorm! De "boekbaarheid" en goede naam van een band worden door een groot aantal faktoren bepaald en een door veel bands schromelijk onderschatte is hoe ze zich gedragen. Qua human behaviour, maar ook qua benadering van en know-how m.b.t de soundcheck!